آیت الله رئیسی زحمات کادر درمان با هیچ ترازویی قابل اندازه گیری - hamkelasy3
دسته‌بندی نشده

آیت الله رئیسی زحمات کادر درمان با هیچ ترازویی قابل اندازه گیری

تهران- ایرنا- رئیس جمهور بهره‌گیری ارکان حاکمیت از ظرفیت‌ها و کمک‌های جامعه پرستاری و پزشکی را ضروری دانست و به وزارت بهداشت و مجلس شورای اسلامی توصیه کرد در تدوین طرح‌ها و لوایح و تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی برای جامعه پزشکی به نظرات مشورتی فعالان این عرصه توجه ویژه داشته باشند.


به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» روز شنبه در همایش ملّی «خدمت ماندگار؛ بزرگداشت خادمان سلامت» که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب، شهدای مدافع حرم و شهدای مدافع سلامت و همچنین با گرامیداشت روز داروساز و روز پزشک، اظهار داشت: باید از مقام پزشکان، داروسازان و پرستاران و کادر بهداشت صمیمانه قدردانی کرد که در صیانت از جان مردم با ایثار و ازخودگذشتگی خوش درخشیدند.


رئیس جمهور با اشاره به اقسام خدمت، افزود: یک نوع خدمت، با انگیزه کسب منفعت است که خدمتی منفعت‌گرا با نگاه مادی گرایانه است اما نوع دوم خدمت، در بشردوستی و نگاه انسان دوستانه ریشه دارد که نگاه اومانیستی و انسان مدارانه است.


آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: خدمت سوم اما برای خداست و به خدمت، ماندگاری و جاودانگی می‌دهد که فقط به تشکر مخدوم نمی‌انجامد، بلکه نگاه خدمتگزار به جایگاه اصلی است؛ چون می‌داند راه رضایت خدا از رضایت خلق می‌گذرد.


وی ادامه داد: جلب رضایت ماندگار در یک خدمت ماندگار خواهد بود و اگر کسی از او قدردانی نکرد، احساس نقص و کاستی و سنگینی نمی‌کند؛ چون دل را در گرو یک جایگاه برتر گذاشته و این هم نوعی از خدمت است که با ارزش‌های مادی قابل جبران نیست.


دیدگاه‌های جامعه پزشکی و پرستاری در تدوین طرح و لوایح مورد توجه قرار می‌گیرد


رئیس جمهور با طرح این سوال که جبران زحمات کسی که ماه‌ها به دیدار خانواده خود نرفته و در کادر درمان بوده چگونه ممکن است؟، گفت: هیچ ترازویی نمی‌تواند این خدمت را بسنجد و اندازه‌گیری کند.


آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه مردم قدردان زحمات پزشکان، پرستاران، کادر بهداشت و درمان و همه فعالان عرصه سلامت هستند، بر لزوم بهره‌مندی ارکان حاکمیت از ظرفیت‌ها و کمک‌های جامعه پرستاری و پزشکی تأکید و خاطرنشان کرد: مشورت با پزشکان و پرستاران سرمایه بزرگی برای وزارت بهداشت و نمایندگان مجلس است و در تدوین همه طرح‌ها و لوایح و همچنین تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی برای جامعه پزشکی، نگاه‌های و دیدگاه‌های شما باید مورد توجه قرار بگیرد.


وی با تأکید بر اینکه کشورهای بسیاری معترفند ایران حرف برتر در جامعه پزشکی می‌زند، افزود: امروز که فرهیختگان ما مورد توجه کشورهای منطقه و جهان هستند، مشاوره و مشورت گرفتن از جامعه پزشکی و پرستاری، سرمایه و پشتوانه‌ بزرگی برای ماست. 


رئیس جمهور اظهار داشت: امروز داروسازان ایرانی احساس هیچ‌گونه ضعف و کاستی نمی‌کنند و در تولید بسیاری از داروها توانمند هستند و با توجه به امکانات و درآمد مطلوبی که در پارک‌های علم و فناوری و بخش دارویی کشور وجود دارد، استفاده از ظرفیت‌های نخبگانی در این حوزه می‌تواند مهاجرت معکوس ایجاد کند.


آیت‌الله رئیسی در عین حال متذکر شد که ضرورت دارد به میزان توانایی و علم و فناوری به‌کار گرفته شده در داروسازی، به مسأله ارتقای علم نیز توجه جدی شود و دانشگاه‌های علوم پزشکی به این میزان علم بسنده نکنند تا در هر جایگاه علمی به جایگاه برتر و بالاتری دست یابند.


وی از فعالان عرصه سلامت و جامعه پزشکان و داروسازان کشور به‌عنوان “اصحاب ما می توانیم” یاد کرد و از آنها خواست که برای ارتقای جایگاه ایران در این حوزه‌ها، بیش از پیش تلاش مجاهدانه داشته باشند.


توسعه دانشکده‌های پزشکی باید با بررسی کارشناسی باشد


رییس جمهور افتتاح دانشکده‌های پزشکی، جذب دانشجو، استاد و خدمات پزشکی را اقدام بسیار خوبی عنوان و اذعان کرد: این اقدامات البته باید با زیرساخت‌هایی همراه باشد تا این افراد خوب پرورش یابند. توسعه دانشکده‌های پزشکی با چانه زنی درست نیست و باید با بررسی کارشناسی، علمی و دقیق همراه و انجام آن حتما ضرورت داشته باشد، در ادامه هم باید با عدالت آموزشی همراه باشد.


آیت‌الله رئیسی افزود: افزایش دانشجو و پرستار و توسعه زیرساخت‌ها در این رابطه امری است که همه بر آن تاکید داریم.


وی با اشاره به شعار سال و تاکید بر تحقق آن، گفت: در داروسازی هم تولید هم کار دانش بنیان داریم، یعنی ضمیمه کردن توانایی به دانایی می‌‍‌تواند ارزش افزوده بیاورد و در تولید و ایجاد اشتغال کمک کند.


رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما هم معتقدیم جامعه پرستاری، پزشکی و داروسازی در کنار کار خدا کردن باید از لحاظ معیشتی هم تامین شوند. تامین پرستار که دغدغه نداشته باشد منطقی و قابل دفاع است حتما باید معیشت پرستاران تامین شود.


تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری پس از ۱۵ سال تاخیر انجام شد


آیت‌الله رییسی با اشاره به اقدامی که وزیر بهداشت بعد از ۱۵ سال تاخیر در حقوق و تعرفه‌گذاری پرستاری انجام داد، گفت: این از اولین اقدامات وزیر بهداشت بود که نشستی هم به این منظور با پرستاران داشتیم و مقدمات این کار فراهم و انجام آن در دولت سیزدهم اجرایی شده است.


وی درباره مسأله پزشکان با بیان اینکه خدمات آنها در جای جای کشور مورد افتخار است، گفت: صیانت و شکرگزاری از این سرمایه این است که هم معیشت آنان دنبال و هم نظرات آنان اخذ شود.


آیت‌الله رییسی در ادامه سخنانش بیمه شدن حدود ۶ میلیون نفر را کار بزرگی برشمرد و طرح دارویار را هم بسیار مهم و در جهت امید آفرینی مردم توصیف کرد.


رئیس جمهور درباره تجهیزات پزشکی گفت: امروز افتخار می‌کنیم همه تجهیزات اتاق عمل در ایران تولید می‌شود، تاجیکستان که رفتم پک کامل اتاق عمل تولیدی ایران را هدیه بردم و این در مراکز علمی تاجیکستان به عنوان افتخار ایران به نمایش گذاشته شده لست.


وی تصریح کرد: نمی‌گوییم دولت مستقیم این کارها را انجام می‌دهد، اما نقش هدایت، حمایت و نظارت دارد. لذا بخش‌های مختلف میدان فعالیت خود را افزون کنند و بدانند دولت مصمم است با تمام توان از این فعالان حمایت کند.


آیت‌الله رئیسی این حمایت‌ها را حقوقی، مالی( تسهیلات) و هم تضمین برای بازاریابی به منظور تجاری سازی و عرضه به دنیا عنوان و درباره فعالیت اورژانس اظهار کرد: عزیزان در اورژانس اولین کسانی هستند که خود را سر بالین بیمار حاضر می‌کنند، کار بزرگی انجام می‌دهند. مشکل آنها تجهیزاتی است و تجهیزات کمی دارند و این تجهیزات متناسب با کارشان نیست با این وجود سعی می کنند خود را به بیمار برسانند که از آنها هم قدردانی می کنم.



Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *