تعمیر ۱۳ کشتی در ۶ ماه ابتدای سال - hamkelasy3
دسته‌بندی نشده

تعمیر ۱۳ کشتی در ۶ ماه ابتدای سال

مدیرعامل شرکت تعمیرات کشتی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، درباره آمار تعمیر کشتی گفت: تعداد کل تعمیرات ادواری انجام‌شده در سال گذشته ۴۰ مورد بود و در شش ماهه اول سال ۱۴۰۱، تعداد کل تعمیرات ادواری انجام‌شده به ۱۳ مورد رسید.


به گزارش ایسنا، جمشید حاجی‌زاده، امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هدف شرکت پرشیا هرمز، تعمیرات ناوگان جمهوری اسلامی ایران در کل کشور است، گفت: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، رعایت دقیق کنوانسیون‌های بین‌المللی و ملی دریایی را همواره مدنظر قرار داده و به نحو شایسته‌ای به مفاد آن عمل کرده است.


وی افزود: سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) به‌منظور کاهش اثرات مضر بر محیط زیست دریایی که از طریق جابه‌جایی میکروارگانیسم‌های آبی که از منطقه‌ای به منطقه دیگر و از طریق عملیات تغییر آب توازن کشتی‌ها صورت می‌پذیرد، کنوانسیونی را به منظور کنترل و مدیریت آب توازن کشتی‌ها تصویب کرده است.


مدیرعامل شرکت تعمیرات کشتی تصریح کرد: بر این اساس، سیستم تصفیه و مدیریت آب توازن (BWTS) برای حذف میکروارگانیسم‌های مضری است که هنگام آبگیری مخازن تعادل وارد کشتی‌ها می‌شود، تا هنگام تنظیم تعادل کشتی در حالت بارگیری که به‌اجبار توسط تخلیه این آب صورت می‌پذیرد، ورود این آب به محیط جدید، اثرات مخربی ایجاد نکند.  


الزام به نصب سیستم توازن آب تا سال ۲۰۲۴


حاجی‌زاده افزود: طبق الزامات کنوانسیون مدیریت آب توازن، از نیمه ‌دوم سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ باید دستگاه پردازش آب روی کشتی‌های فعال ناوگان نصب شود که بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته و با توجه به در نظر گرفتن فاکتورهایی از قبیل نوع کشتی، میزان مصرف برق، میزان تغییرات و اصلاحات در شناور و هزینه نگهداری دستگاه، خرید و نصب سامانه پالایش آب توازن از نوع UV برای شناورهای ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مورد تایید قرار گرفت.


وی افزود: به‌منظور حمایت از توان داخلی، برنامه‌ریزی شده است که تا پایان سال ۱۴۰۱ نصب دستگاه مذکور روی هفت فروند از شناورهای ناوگان در شرکت پرشیاهرمز صورت پذیرد که عملیات نصب آن برای شناور شیبا از شناورهای گروه کشتیرانی متعلق به شرکت حمل‌ونقل کانتینری، برای اولین بار در کشور انجام شده و اکنون در مرحله راه‌اندازی است. همچنین در نظر است نصب دستگاه روی حداقل ۱۲ فروند از شناورهای ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز در سال ۱۴۰۲ در پرشیاهرمز انجام شود.  


حاجی‌زاده به ارائه گزارشی در حوزه عملیات تعمیر کشتی در سایت پرشیاهرمز اشاره و اظهار کرد: تعداد کل تعمیرات ادواری انجام‌شده در سال گذشته ۴۰ مورد بوده است و در شش ماهه اول سال ۱۴۰۱ نیز تعداد کل تعمیرات ادواری انجام‌شده ۱۳ مورد بوده است. ‌در ۱۰ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته تعداد ۳۱ فروند شناور تعمیر شده که سه فروند نسبت به سال قبل بیشتر بوده است؛ ضمن اینکه این میزان تعمیرات انجام‌شده معادل شش میلیون‌ دلار صرفه‌جویی ارزی در پی داشته است که تا پایان سال این رقم به ۹ میلیون دلار خواهد رسید.


وی در ادامه گفت: حدود ۷۰۰ نفر با احتساب نیروهای پیمانکاری در شرکت پرشیاهرمز به‌صورت مستقیم مشغول به فعالیت هستند که با در نظر گرفتن تامین‌کنندگان غیرمستقیم بالغ بر ۱۰۰۰ نفر برآورد می‌شوند. ‌در برنامه توسعه پنج ساله که از سال ۱۴۰۲ شروع و تا سال ۱۴۰۶ تکمیل خواهد شد، این شرکت در سه بخش نیروی انسانی، توسعه زیرساخت و خرید تجهیزات و ماشین‌آلات در راستای افزایش ظرفیت و ارتقای سطح کیفیت بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در افق زمانی پنج ساله فعالیت خواهد داشت.


جایگاه ویژه صنعت حمل‌ونقل دریایی در اقتصاد جهانی


حاجی‌زاده خاطرنشان کرد:‌ به‌دلیل جایگاه ویژه صنعت حمل‌ونقل دریایی در اقتصاد جهانی از جمله ارزان بودن، امکان حمل با حجم و وزن زیاد، امنیت بالا، دوستدار محیط زیست و منطبق‌بر اهداف سازمان جهانی توسعه، سهم حمل‌ونقل دریایی از کل صنعت حمل‌ونقل جهانی ۸۵ درصد است.


این مسئول حوزه تعمیرات کشتی افزود: سهم کل ناوگان دریایی جمهوری اسلامی ایران بر اساس گزارش سال ۲۰۲۱ کنفرانس تجارت جهانی سازمان ملل متحد (UNCTAD) با مجموع ۱۹.۳ میلیون تن در رتبه ۲۲ جهانی و دارای ۲۵۴ شناور است. نیاز تعمیر و نگهداری این تعداد شناور گویای جایگاه صنعت عظیم تعمیر و نگهداری کشتی و به‌تبع آن جایگاه استراتژیک شرکت تعمیرات کشتی پرشیا هرمز به جهت قرار داشتن در دو موقعیت برنامه‌ریزی راهبردی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و کشور است.

منبع خبر: خبر گزاری ایسنا

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *